Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Thursday, February 17, 2011

WTH. Seperti Seekor Babi???


Assalamualaikum and hi.......





Jangan marah, jangan sentap, jangan curiga, jangan teruja, habis harusnya bagaimana? Maksudnya izinkan Fifiey meneruskan kata-kata berkenaan dengan tajuk di atas. Ini bukan entry amukan, apalagi mengeluarkan amarah dengan menggunakan kata-kata kesat. Tidak sama sekali. Itu bukan sosok seorang Fifiey. BUKAN! Entry kali ini mahu Fifiey kongsi akan suatu hal, tentang lagu yang ada di MP3 Fifiey yang Fifiey kira suatu yang tidak pantas untuk dituturkan di hadapan umum, tidak kiralah melalui lagu mahupun kenyataan. Sesiapa yang cepat melatah, pastinya akan menyebut segala sumpah seranah termasuklah menyebut B***.  We are not the ruffians to dispute and say those bad-foolish words. Jangan people, jangan. Tidak baik sama sekali untuk diamalkan menyebut suatu yang tidak patut untuk disebut;)


Beralih ke tajuk asal, The Panas Dalam. Jangan tanya apakebendakah ini. Dah nampak terang lagi bersuluh, itu adalah Band. Band Indie. Semakin popular di Tanah Jawa Barat, Sundae, eh salah, Tanah orang Sunda, tak lain tak bukan, Bandung nan ado! Memang banyak kugiran jalanan yang sememangnya hits tak terkalahkan artis popular. The same things happen to Peterpan yang hanya memulakan karier sebagai penyanyi jalanan. Mudah, bawak gitar sebijik, berjalanlah mereka dalam group ke sana ke sini, sambil bawak botol air /topi untuk people letak recehan/duit sewaktu mereka show live secara tak rasmi tak kira di tepi jalan, ke warung makan lesehan, ke taman, ke jalan raya yang penuh sesak dengan kereta, dan di mana-mana pasti bisa lihat mereka menyanyi. Kadangkala ada yang best, dan ada juga yang ditemui sengau semacam je. ahh sekali dengar 1000rp, banyak kali lalu atas jalan, bankrup lah Fifiey weii-,- haha:D


Berkenaan dengan The Panas Dalam kembali, jangan panas dulu tengok title entry!  Seperti Seekor Babi. Apa persepsi anda kalau hanya melihat tajuk entry tersebut tanpa mengetahui yang itu hanyalah lagu? Pasti menyebut celaka ini entry, apa hal ada sumpah seranah segala, bukan? Itu adalah salah satu lagu yang mereka cipta. Terkenal dengan watak dan motif band komedi yang sangat lawak, lucu, telus, jujur dalam menyanyi, dan seakan "gila-gila" bait liriknya membuatkan ramai muda-mudi begitu seru untuk mendengar kelucuan dan keunikan lagunya. Tak percaya? Datang saja melihat langsung kegilaan mereka!


First time dengar lagu ini, fisrt impression fifiey. WTH with this song. Sounds so stupid. Seriously stupid. Apa-apaan ini, ga wajar saja terus-terus menyebut kata-kata itu. Yaiyalah, takkanlah wujud lagu yang bukan-bukan macamni. Siapa nyayi ni? Kenapalah lagu ni macamni. Macam-macam monolog hati berlaku! Monolog + mulut berkata-kata tanpa henti! Seolah membebel dan mengutuk lagu ni. Haha. Jahat, ada hak ke saya mengutuk? Kutuk punya kutuk, tapi telinga masih menghayati lirik lagunya. Silly of me-,- Langsung Fifey menanyakan ke teman-teman tentang band ini. Nah, ternyata memang banyak lagi lagu lainnya yang mungkin anda suka sebab kata-katanya lucu. Termasuklah kisah tentang percintaan hantu, tentang muda-mudi menikah, tentang wanita, tentang kerja, dan macam-macam tentang lainnya berpandukan kehidupan ala nyata yang dibuat gila-gila! Intronya saja memang kurang ajar, nak tahu apa?




“Bergabung dengan kami Panas Dalam, kaum musik kurang ajar…rasaiiinnn”,




Itu kata mereka. Rasainn? Memang terasa bangedd kekejian kata-kata kalian:( haha. Kata anda? Komentar anda? Here we go. I introduced you ahli-ahli band ini! Tecatat seperti berikut:



The Panas Dalam Band dianggotai:

Erwin : Vocalis dan Penjual Pakaian
Nawa Pandal : Gitaris dan guru
Cahya : Bassist dan pacarnya Nur
Roy : Drummer dan senang
Pidi Baiq : Pemuka Agama



Argumentum in Absurdum. Moto yang terus dijulang agung oleh The Panas Dalam Band. Argument kalau dalam Bahasa Melayu adalah pertengkaran ataupun suatu yang dijadikan perdebatan dan absurdum adalah suatu yang tidak masuk akal, tidak logik dan kata lainnya adalah impossible. Tapi apa maksud kata tambahan 'um' di belakangnya? wujudkah kata tambahan begitu? Fifiey dah try cari dalam kamus, ternyataitu rekaan mereka-mereka sendiri sahaja buat lucu-lucuan. Punah Bahasa Inggeris. Haha. Argument+um in Absurd+um. What will the meaning changed to be?


Mulai dari lagu;  "Seperti Seekor Babi", "Wanita", "Nia", "Partai Kucing", "Pulang Mabok", "Batman", "Djatinagor", "Buaya Angkatan Darat", "Lupa Istri", "Ospek"  dan "Semacam kasih Sayang", termasuk bonus track "Rintihan Kuntilanak", "Kelamin Uber Alles", " Suka Dukaku Mencari Lala", " dan "Erwin".


Google punya goole, searching tru MSN, Yahoo, di samping tanya teman-teman terdekat, jadi mereka prefer saya dengar lagu-lagu di atas utnuk menghibur hati. Menghibur hati dengan lagu seperti di bawah pula? Yang bukan sekadar menghina dengan ejekan B*** kepada pendengar malah kepada anggota mereka sendiri. Haha. Hayati, betapa terasa anehnya ini orang mencipta lagu yang menghina dirinya juga.


The Panas Dalam-Seperti Babi

Rambutnya tipis,Jadi gitaris,
Seperti seekor Babi
Pegang biola,bodynya juga,
Seperti seekor Babi
Ehhheiiii heii heiiii…

Vokal kedua,dan harmonika,
Seperti seekor babi,
Anakku terlindung,menjadi ramar,
Seperti seekor babi

Kami semua seperti babi,
Babi berkata mereka seperti kami,

Pegang gitar Bass,pegang pan**tnya,
Seperti seekor babi,
Jadi penyanyi,isterinya tidak ,
Seperti seekor babi

Kalian semua ,pendengar kami
Itulah babi aslii….



Review tentang lagu lainnya, antara yang mendapat perhatian saya adalah seperti Rintihan Kuntilanak! Jiwanya begitu mendalam yang mana seorang kuntilanak yang gentayangan di pepohonan yang kononnya angker tempatnya itu, setia dia menunggu pacarnya yang bergelar manusia di situ. Bodohnya. Tapi ternyata bisa membuat orang-orang terharu. Aduh siap berharap kekasihnya itu cepat-cepat bunuh diri dan bisa jadi hantu sepertinya supaya mereka bisa ketemu selalu. Dengarlah, video klip nya keren. Ala-ala rintihan wanita bergelar hantu terasa kecundang dalam cinta. Kerennn!!!!


Yang lucu lagi ini nahh, kedengaran banyak cinta tak tulus, tapi apapun, memang benar kata-kata ini, dipetik dari lagu Kelamin Uber Alles: Cuba dengar maka anda akan angguk menyetujui kenyataan berani mereka ini.


Siapa pun kamu. Bagaimana pun.
Kasak kusuk mencari kelamin.
Mencari orang yang terbaik.
Cantik tanpa kelamin percuma.
Mengaku punya cinta murni.
Ujung-ujungnya minta kelamin.
Siapa pun kamu. Bagaimana pun.
Kasak kusuk mencari kelamin.
Mengaku punya cinta murni.
Ujung-ujungnya minta kelamin.
Mencari orang yang terbaik.
Cantik tanpa kelamin percuma.



Itu kata The Panas Dalam Band. Kata anda?



Tak sampai hati nak dengar lagu -Seperti Seekor B*** sebab bukan kita sebagai pendengar je kena kutuk, mereka sebagai penyanyi pun terkutuk.. haha:D Appaun, layanlah rintihan kuntilanak ini. Masih berharap supaya kekasih hati menjadi hantu bersama dia supaya dapat menjalin cinta kembali di dalam dunianya:D Hantu pun pndai nak beromantik, apatah lagi manusia(",)


P/s: Jujur! Tiada niat  di hati untuk mengucapkan suatu yang tidak sopan di ruangan umum ini, namun, saya cuma ingin anda fikir, pantaskah lagu berunsur ini wujud di dunia seni? Dari sudut rambang positifnya Fifiey fikir memang banyak di antara lagu ini berbentuk sindiran pun ada, pengajaran pun ada, tauladan pun ada, dan buat lucu-lucuan(great joking) pun ada yang menunjukkan tentang pemikiran , perlakuan, kepercayaan seantaro pengisi dunia sejagat termasuk golongan muda, dewasa dan lanjut usia. Kerna di setiap sudut lagu tersebut terselit kata-kata yang agak kesat, pantaskah orang-orang dan pemusik mempertikaikan penonjolan band baru ini??? Dari sudut negatifnya, memang, ini membawa efek buruk terhadap pendengar dari golongan kanak-kanak, yang mudah teroengaruh dengan jebakan dunia musik. Terpengaruh denga gaya, kata-kata, dan perluan melalui lagu. Jadi, apa pendapat anda? Pantas ataupun tidak. Kalau pantas, alasannya apa? Kalau tidak, mengapa ia terus wujud dan maintain dengan bilangan peminat yang makin hari makin ramai terhadap band indie serta pencinta lagu-lagunya ini? 



 LOTS OF LOVE,



REVERT

Image: Revert to preterite which give you more penumbra sight? No way!



Bummer!
Dare you come to human!
That's the burden.
Please, she's just a little girl:'(
She's supposed to get the buoyancy,
Instead of living in a prison! 
Invalid probation limit.
Secure to sedate,
And smile,
Without revert!





P/s: It sooths when i see the kids playing and singing like the songster:) Love and care more on kids! Don't let the fall into dullest-foolish things ahead.



 LOTS OF LOVE,


Tuesday, February 15, 2011

Zulfadhli, Anda Berjaya Membuat Saya Menangis Sekian Kalinya.......


Petang Maulidur Rasul, Fifiey santai-santai sahaja sambil membaca beberapa artikel di ruangan blog sahabat-sahabat sekalian blogger. Cuaca yang mendung, tidak pula hujan, membuatkan saya ralik membaca. Dari satu laman ke laman yang lain, ternyata makin banyak blogger yang memberi input berguna bukan buat Fifiey sahaja, malah setiap para pengisi alam maya. Cerita tentang Rasulullah dan para pejuang Islam juga turut terpahat di dada blog! Banyak muda-mudi menulis tentang Maulidur Rasul yang disambut pada hari ini. Salawat ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad serta kaum kerabat. Semoga mendapat syafaat dari setiap lafaz zikir, setiap hati nurani yang baik, setiap sunnah yang diamalkan!


Jari terus membuka ke ruangan lainnya. Terpaku dengan satu laman yang Fifiey temui di laman ini. Tercatat "Perginya Seorang Insan Bernama Angah". Jiwa Fifiey sensitif. Tidak bisa melhat satu patah kata yang menyedihkan pasti hati Fifiey bisu untuk melangsaikan setiap baris kata dengan aman. Namun, Fifiey terus sahaja membaca. Memang menyedihkan. Itu hanya separuh bicara. Namun, di penulisan yang sebenarnya tercatat di laman blog cetusan rasa asalnya terlahir dari sini. Mungkin anda pernah dengar nama blogger "PENGEMIS DUNIA"??? Kalau tidak, sila berkunjung ke ruangan Life Of Human Named Zulfadhli. Beliau menceritakan pemergian arwah adiknya, seolah-olah beliau merindukan arwah adiknya itu, beliau kenangkan detik kebersamaan mereka. Indahnya kebersamaan tanpa ada perpisahan yang kelaknya masing-masing ada bibit rindu dan duka. Namun, itulah takdir. Pasrah adalah jwapan setiap lumrah manusia walaupun ada sesetengahnya tidak merelakan dan mengikhlaskan suatu yang berlaku itu!


Kalau semalam, abang sulong masih bisa melihat adiknya bernafas segar buga,r bergelak tawa riang gembira, menyuap nasi sesuka rasa, bermain di lapangan seindah dunia, mencipta kata melanjut bicara, bergaduh manja perkara biasa, namun tidak lagi buat 5 tahun lepas. Di ketika beliau masih memerlukan tumbesaran fizikal, mental, jasmani dan rohani ajalnya telah diambil malaikat atas izin Allah. Astaghfirullah. Kini dia telah tiada:'(


Ceritanya lagi, ketika adiknya demam biasa, di waktu raya. Raya. Suatu saat yang seharusnya gembira malah jadi duka? Sedih bukan? Demam yang biasa bertukar jadi suatu yang luarbiasa apabila panasnya mendadak naik dan terpaksa dimasukkan ke hospital. Lanjutnya, sempat adiknya menyatakan kepada sang ibunda, "Mak, Malaikat nak amik angah mak." Hati ibu mana yang tidak menjerit walaupun di dalam hati! Sudah melihat kondisi anaknya begitu, dan terpaksa pula melayani aura yang anaknya bakal meninggalkan mereka semua. Ujian Allah buat golongan yang disayangi-Nya! Arwah angah muntah berdarah, suhunya semakin meningkat sampai ke kepala, angah hampir tidak dapat bernafas, malah penglihatannya tidak dapat berfungsi lagi, hari serta jantung rosak dan koma?!!! Seriau bulu roma Fifiey menatap kata di layar skrin membaca bait-bait menyedihkan ini.! Sempat si abang bicara memohon maaf, merayu doa terhadap kejaiban buat kesembuhan sang adik yang semakin hari semakin lemah. Sebak.

Setiap kali komunikasi sang anak yag sedang sakit dengan si ibu yang sentiasa berada di samping, boleh membuatkan air mata fifiey bercurahan tanpa henti. Sedih atas apa yang berlaku, Walaupun tiada ikatan arah, mungkin pertlian antara kaum itu ada, wujud di dalam jiwa nurani seorang manusia! Sekali lagi mataku berkaca. Seakan menahan nafas dan menahan mata untuk mengalirkan lebih banyak banjiran air mata! Tapi tak mampu. Apabila baca sahaja dialogarwah angah dan ibunya, sebulan sebelum arwah meninggal dunia.

Angah bertanya kepada mak:
Arwah: mak,sebelah tuk ni kosong untuk sape?untuk cucu tok ke?untuk sedare kite ke mak?

Mak: ish,bukan ngah,untuk sape2la,sape pergi dulu,die la kene kebumi dekat sini.

Angah: ooo..kalo cmtu,angah nak sebelah tokla...

Mak: ish,sape pergi dulu,diela...


Tanpa memikirkan apa-apa keganjilan yang berlaku terhadap sang anak yang seolah menyatakan perkara bukan-bukan terlebih awal, membuatkan tiada seorang pun menjangkakan ajal arwah angah yang begitu cepat! Suntik, jarum, ubat, tekanan darah, semua itu menjadi mainan di hospital bagi arwah. Hanya doa keajaiban kesembuhan yang boleh membantunya serta semangat mental untuk angah terus hidup pada waktu itu. Usaha tanpa henti. Yassin diallunkan setiap malam, doa dipanjatlan setiap waktu mata terjaga, malah solat hajat untuk kesembuhan juga dilakukan, namun tiada apa-apa perubahan. Angah tetap tidak bergerak? Ya Allah, pasti ibu bapa mereka khuatir sekali melihat kondisi sang anak yang semakin parah!


"angah..kalau angah nak pergi,angah pergila..mak redha..mak relakan pemergian angah..mak ampunkan dosa angah..angah kecik lagi,belum ade dose ngn mak abah lagi,mak xsanggup tengok angah terseksa..."



Sekali lagi air mataku jatuh. Bukan sekali, namun buat sekian kalinya. Zulfadhli, kalau dulu anda sering membuli manja dengan adik, bergurau senda, bergelak tawa, berkongsi makan, berkongsi tempat tidur, berkongsi cerita, malah bergurau ganas mungkin, ataupun melontarkan kata-kata yang kurang enak terhadapnya, pasti itu semua terimbau kembali dan pasti air mata jantan anda juga turut menitis laju! Sayunya lagi seorang abang mengajar adiknya mengucap sebelum menuju detik-detik terakhir penamat sebuah kehidupan di dunia :'( 

Jasad arwah angah akhirnya akhirnya benar-benar disemadikan bersebelahan makam kakendanya. Sayu, rundum hati pilu sang keluarga yang sentiasa melihat, menatap raut wjaah yang biasanya menjadi penawar duka, mejadi watak periuh di kala sunyi tanpa gema! 


P/s:Buat anda, kalian di luar sana, saya mohon dengan sepenuh hati, bacalah kisah ini bukan sahaj buat pedoman Fifiey, malah pedoman agar anda semua menghargai setiap insan yang menyanyangi anda yang ada di sekeliling anda! Sesungguhnya kalian tidak akan pernah rasa apa itu kehilangan sehingga diri kalian sendiri yang merasakan itu! Namun, Fifiey pohon sekali lagi, agar kalian menghayati, membaca kisah ini dengan tulus, jangan tinggal sebaris ayatpun, dan PASTI air mata suci kalian bakal tertetes juga, dan mulalah kalian menyatakan perasaan sayang terhadap orang-orang sekitar kalian sementara mereka masih hidup! Untuk yang ingin meneliti kisah daripada penulis sendiri, sila layari laman di bawah. Menangislah, kalau itu boleh membuat hilangnya hilaf anda. menjeritlah, sekiranya itu boleh membuat anda tenang, dan berzikir dan panjatlah doa buat orang yang tersayang!


PART1
PART2
EXTRA


****************

Kenangan sewaktu berkumpul pulang sempena Chinesse New Year 2011. Lokasi makan sate di Bachok, kKelantan. Namun sayangnya, kakak Fifiey yang sulong tidak dapat pulang bersama. Beliau harus melaksanakan Tugas Yayasannya di Bandung, Indonesia. Apapun, menikmati kebersamaan adalah suatu yang sangat membahagiakan! Rasakannya sendiri...











Ku selinap dalam kudus-Mu Ya Allah, 
Sesungguhnya aku pohon kepada-Mu, agar kau kuatkanlah hatiku, tabahkanlah jiwaku, tenangkanlah naluriku, supaya aku bisa lebih menghayati nur-Mu dalam menjalani hidup sebagai manusia hantaran-Mu ke dunia
Menjalani dengan penuh barokah dan harmoni adanya.

Ya Allah Ya Tuhanku, 
Hari ini alhamdulillah aku masih bisa bernafas lega,
Melihat insan-insan yang ku sayang di sekelilingku masih boleh mengeluarkan tawa,
Janganlah pula kau buatkan hari esok hari duka,
Lahirkan hari esok hari merana,
sesungguhnya aku belum bersedia menghadapi duka berat dalam hidupku.
Andai itu terjadi aku pasrah.
Namun jujur di lubuk hatiku terdalam,
Aku tidak sanggup melihat ada di antara kami merana sakitnya,
Maka kau perpanjangkanlah umur mereka,
Kau kurniankanlah ganjaran kesihatan terhadap mereka,
Orang tuaku, adik-beradikku, kaum kerabatku, keluarga angkatku, sahabat-handaiku, serta seluruh kaum muslimin muslimat yang ada di muka bumi ini.
 
 
Sesungguhnya Kau Maha Melihat bagi apa yang berlaku,
Kau Maha Agung melaksanakan kehendak-Mu,
Kau Maha Berkuasa menjadikan sebarang sesuatu,
Kau Maha Pengasih dan Penyayang terhadap hamba yang mengingati-Mu.
Segalanya di dalam kuasa-Mu, di dalam pegangan rahsia-Mu,
Kami hamba yang lemah, hamba yang hina,
Meminta dengan penuh pengertian dan kasih sayang,
Hanya pada-Mu ku memohon,
Kerana paksimu segala-galanya,
Kerana kunci dunia akhiratdi tangan-Mu,
Kerana Kau lah Maha Pelindung
Selama-lamanya yang kami butuhkan dan sembahkan dengan penuh syukur....




 SALAM MAULIDUR RASUL,


KEKASIH ALLAH.

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!
Islam tersebar dek kerana pencipta fenomena yang agong di suatu zaman Jahiliah, di mana
Jahiliah yang terkenal dengan sifat jahil dan bodoh dari faktor agama.
Belum lagi diturunkan al-Quran, belum lagi punya Nabi utusan Allah, belum lagi punya tamadun.
Bayangkan.
Dulu-dulu anak/bayi perempuan ditanam hidup-hidup, kaum wanita diseksa menjadi hamba abdi, mereka menyembah berhala/patung yang dianggap Tuhan mereka, animisme berlaku di mana-mana, marabahaya kepada hamba yang dijadikan pusat pemuasan nafsu, arak diteguk sampai mabuk, judi, menikah dengan ibu bapa sendiri, serta merendah-rendahkan kaum wanita itu normal bagi mereka. Di mana maruah??? Tiada pengetahuan kriminolgi. Sudah pasti, kerana membaca dan menulis sahaja tidak mampu.


Sehingga.......


Lahirnya kekasih utusan Allah ke dunia, menyelamatkan umat sejagat, dari becana, dari malapetaka, membawa seribu berkah, mukjizat!  Muhammad Bin Abdullah. Lahir dengan kerdipan bin tang tersenyum. Aku memang tidak wujud lagi pada 12 Rabiulawal Tahun Gajah pada waktu Baginda dilahirkan. Namun, aku tahu sejarah kehidupannya. Aku menangis. 
 Baginda hidup tanpa seorang bapa yang telah mangkat ketika baginda masih bayi, disusukan pula oleh ibu susuan, membesar dengan kakek dan kemudian bapa saudara. 
Kecil-kecil sudah menjadi pengembala kambing!
Waktu aku di bangku sekolah rendah aku berfikir, memangnya di negara Arab juga ada kambing? Bukan di tempat kita sahaja. Fikirku mereka-mereka di sana hanya membela unta. 
Aku menangis lagi kerana Baginda.
Menangis kerana pahit hidupnya, sukar gambarnnya ketika di usia remaja sahaja, beliau masih susah. Harus bekerja keras. Walhal kakek neneknya orang ternama di negara Arab!
 Mungkin nasib an rezekinya murah di hari tuanya.
Lihat saja, baginda dipinang isterinya yang jauh lebih kaya, lebih tua!
Siti Khadijah yang ketika itu 40 tahun mengahwini suaminya , Muhammad, i usia baru 25 tahun.
Masha-Allah. Siti Khadijah seorang dermawan yang jutawan! Terkenal sebagai usahawanita yang suka menderma dan memberi kebajikan kepaa segenap umat!
Alhamdulillah, sudah jodoh.
Perjuangannya memang tidak dapat ditandingi dengan sesiapa.
 Bayangkan lagi.
Perjuangan dalam sulit.
Itupun keluarga juga menghina.
Sedih bukan? Tapi Baginda kuat. Dia dengar Tuhan. Baginya cukuplah seberapa keratpun yang percayakan Baginda, yang penting SERUAN ALLAH itu dijalankan.
Beliau terus menyebar ajaran Islam.
Secara terang-terangan.
Walaupun dibaling dengan tahi unta, walaupun ditindih dengan batu besar, walaupun diheret dengan besi keras, walaupun, dijemur di tengah panas, walaupun dicaci, dhina, dicela segala macam! Kekuatan dan Nur-dari jiwa Baginda sendiri yang membuatkan Baginda begitu tabah!
Melalui cerita Baginda, aku dapat mengenali sosok nama besar manusia-manusia agung yang lain, Siti khadijah isteri baginda, Abi Thalib, Syaidina Ali, Syaidina Umar Al-Khattab,  Syaidina Uthman Bin Affan, Syaidina Abu Bakar As-siddiq, Khalid Al-Walid, Syaidina Hamzah, Sumaiyyah, Abdul Mutallib( Kakenda Baginda), dan banyak lagi nama besar yang lainnya yang memperjuangkan Islam.



Itu yang aku pelajari, telusuri. Penceritaan guru Pendidikan Islam dari sekolah rendah sehingga ke sekolah menengah, sehingga ke Institut pengajian tinggi, membuatkan aku makin ligat mencari nur Muhammad. Siapa Muhammad itu, kenapa di Mekah sahaja wujudnya? Kenapa bukan di tempat kita-kita? Ahhh, sepertinya soalan anak kecil jalanan sahaja aku persoalkan. Itu dulu. Sekarang aku suah dewasa, sudah mengerti jalan cerita. Rahsia Tuhan tetap rahsia Tuhan! Apapun, aliran air mataku mengalir makin deras, adalah kerana Baginda. Aku begitu seru mendengar cerita-cerita Baginda, walhal aku tidak hidup di zaman itu. Aku tahu aku insan biasa, yang memerlukan nur untuk lebih sempurna. Aku merangkak mencari sesuatu yang belum ku temui. Setiap tanggal 20 April bersamaan 12 Rabiulawal tanggal Islam, pasti ramai muda-mudi berarak, mengucap Salawat ke atas junjungan besar Muhammad! Zat, sifat, syafaatmu kami butuhkan!Auramu, namamu, cerita keagunganmu, terpahat sehingga kini dan buat selama-lamanya!



Aku masih ingat di zaman aku kanak-kanak, sebelum aku tidur pasti diulik dengan zikir munajat, salawat syifa, kalau tidak pun pasti disebut semua anak-anak Nabi. Liriknya aku hafal! Aku rindu mengalunkannya lagi. Begini bunyinya: "Anak nabi kita ada 7 orang, 3 laki-laki, 4 perempuan,  Qassim, Abdullah, Ibrahim, Fatimah, Zainab, Umi Kathom, Siti Ruqayyah." Alhamdulillah.
Zikir munajat pula pelbagai rentak bunyi dan sungguh merdu alunannya! Setiap kali setelah selesai solat, pasti teralun zikir ini.


Melalui zikir kita bisa memuhasabah diri, melalui zikir kita bisa tenangkan diri, jiwa dan raga, melalui zikir kita dapat melapangkan segala dosa, melalui zikir pengubat sengsara, melalui zikir bermulanya sesuatu naluri nurani manusia!


Andaikan diriku bisa
Seperti yang lain
Yang Kau sayang
Yang Kau rindukan
Yang Kau cintai


Aku lemah tanpaMu aku lelah
Aku sungguh tak berdaya
Tolongku
Tolongku
Yaa Allah


Setiap air mataku mengalir
Allah aku lemah dan tak berarti
Setiap derai tangis membasahi
Allah jangan tinggalkan aku lagi


Aku sayang Allah
Aku rindu Allah
Aku Cinta Allah



Aku mengenangmu dengan nama Muhammad, aku mengenalimu dengan penyelusuran ceritamu, aku membayangkanmu di dalam solatku, di dalam mimpiku, aku menghargaimu melalui syairmu, melalui jasamu, melalui sumbanganmu, melalui baktimu, melalui agama yang diajarkanmu, segenap ruang nafas, segenap syahdu kalimat, segenap rundum masalah, segenap gelap kadangkala tak bersuluh, pasti ada namamu yang kami laungkan, yang kami sebutkan, yang kami rindukan, yang terujakan, yang kami agungkan! Semoga sahaja aku mengenalimu, meghidu zatmu, meneliti ilmumu, mencari dirimu-wahai kekasih Allah.........



 SALAM MAULIDUR RASUL,




Monday, February 14, 2011

Jom cari baju tunang, nikah segala macam!


Assalamualaikum and hi.......


Fifiey seorang remaja pencinta kebaya. Kadang-kadang seakan orang tua saja ya. Yes, admit, sangat menggilakan apapun material untuk membuat sesuatu jahitan kebaya itu bertambah cantik dan sesuai untuk diperagakan di majlis-majlis besar mahupun kecil dan bersesuaian juga dengan tema yang dikehendaki. Bagi anda di luar sana, jom kita berkongsi minat yang sama dan mungkin anda boleh memberi cetusan idea yang baru? Siapa tahu, makin banyak akal, makin bisa kita bertukar-tukar pandangan dan makin seru untuk dibahaskan! Ahh, cantiknya kebaya!


Di sini, sepanjang saya berjalan-jalan di sekitar Indonesia, banyak provinsi yang penuh budaya melambangkan kekayaannya yang tersendiri, termasuk kekayaan mencipta seni reka kebaya. Antara beberapa provinsi yang sangat halus jahitan serta material kebayanya. Antara yang menjadi favourite Fifiey adalah di sekitar Jawa Barat, Jawa Timur dan pokoknya Jawa lah yang sangat halus seninya. Kalau kita berjalan-jalan di sekitar Surabaya, Yogyakarta, Bandung apatah lagi Kota Metropolitan Jakarta, sudah pasti di mana-mana sahaja ada busana kebaya. Di butik-butik, shopping complex, dan juga di outlet-outlet gah tergantung di badan si boneka yang sangat cantik rekaan kebayanya. 


Bukan sahaja kelihatan cantik dek mata mendang, malah kebaya turut kelihatan elegan ditambah pula ada etika kesopanan di situ apabila si pemakai memperagakannya. Cuba, kita lihat beberapa contoh material di bawah yang sangat ekslusif yang sempat Fifiey rakam untuk dibuat koleksi. Anda juga boleh mendapatkannya dan pasti kelihatan sangat menarik apabila menggayakannya! Percayalah....yang penting dengan kadar harga yang sangat berpatutan anda boleh mendapatkan material yang seekslusif mungkin! Pasti tersenyum lebar apabila mendapatkan sesuatu yang bagus dengan semampu kita. Bak kata orang, ukur  baju di badan sendiri, bukan? Maka, itu yang kita sedang usahakan! For those yang belom pernah mencuba untuk menyesuaikan diri anda dengan kebaya moden, you should get hanging of these all!



I'm so fallin; in love with this. Mewah, lip lap lip lap, sesuai untuk digayakan di majlis rasmi. Lilitan di hadapan itu membuatkan busana ringkas ini tampil lebih unik daripada biasa. Ahh, menawan bukan? Kain yang ala-ala batik jawa menampakkan lagi sudut budaya yang tak tertinggalkan di belakang!



Pelbagai pilihan dan rekabentuk, moden, klasik, namun tetap tampil eksklusif. Percayalah, mencuba sesuatu yang baru ternyata tidak merugikan anda. Fifiey paling suka dengan tampilan yang ke2 dari kanan. Dengan material baldu di kainnya serta corak unik yang dilepaskan ala-ala skirt labuh yang kembang persis cocoknya dengan pilihan atasan yangs sesuai supaya keinginan anda yang tidak mahu tampil terlampau seksi terlaksana since i'm such a martinet. Is it? Mungkin boleh dipadankan engan selendang berjenama biar nampak lebih class dan versatile! Oh ya, this is not only suit for tunang, nikah tapi juga sesuai buat birthday party, graduasi serta macam2 lagi acara yang emmerlukan anda untuk berhias rupa, kan kan??? Ha, apa tunggu lagi, sila dapatkannya segara!



Kalau ang sentiasa follow story Fifiey melalui blog ini ataupun yang dah memang kenal Fifiey on the reality world, maka dengan rasminya mereka tahu yang Fifiey seorang pencinta warna merah! Seriously suka merah. Ahh, dipadankan pulak dengan putih, tambah-tambah awesome lah jadinya. maka dengan ini saya isytiharkan, saya mahu ini!!! (Semua mahu pokailah)-,- hahahaha. Tapi alahai setakat sebulan sekali get u want one by one, pasti boleh kan? Just spent for about 2, 3 ratus then u can get the exclusive one. Kena pandai pilih lah. Orang kata, barang nak barang jadi, so, sebelum jadi, usaha lah kan.;)



 Come to think of it, warna ini sangat lembut, namanya  turquoise. It just like acean blue+grean laah! Cantik kan? Corak bintik-bintik hitam tuh nampak klasik! Comel:D Lebih comel kalau dirubah pesennya jajdi lebih klasik macam filem Saloma dolu-dolu. Fikirku. Fikir anda?



ouchhh*__* this is so great and unique!!!! Much more love you with the the soft coulours joining together! I want this i want this, but please make it not not too seksi. Mungkin boleh ubah design nya nanti!:D Tak tahu kenapa, nampak e patung keras ni, emmang saya suka menatap lama, macamlah dia manusia normal. Aneh, mungkin itu sifat ataupun reaksi yang itonjol secara semulajadi?



Picture of the day, mesti kena ada tuan belog jugak! Kalau tak, tak aci. Ehehehe, segala ilmu kebaya yang diturunkan harap-harap boleh memberi cetusan idea kepada anda yang nak bertunang termasuk saya, eh dia dan anda-ana semua! Yang nak nikah, nak aqiqah, nak kenduri kendara sepupu sepapat pon bolehlah kalau nak sumbangkan sebarang pertanyaan. Sya tak pro, tapi kalau nak kongsi-kongsi idea ciput boleh tahan laah:D




Kalau di malaysia ada Bernard Chandran, Bill keith, Radzuan Radzwill dan banyak bakat mda yang baru, dan salah seorangnya blogger fashin yang boleh tahan topnya di malaysia. Sandra Azwan. Kenal? Perghh, mereka semua GLOBAL beb GLOBAL!!! Tabik spring jap..



Kalau di Indonesia pulak tak lain tak bukan memang tersohor reka baju untuk Dato' Siti Nurhaliza kan, Anne Avantie.Agnes Budhisurya dan Marga Alam pun tak terkalah hebatnya. Nak jumpa mereka, nak jumpa mereka!!!! Nak suruh mereka design something untuk Fifiey, boleh tak?? Kebaya mereka tak sah kalau tak RM 10k . wuhuhuhu. Ok, fine kumpul pitis dulu!!!!  Since Kak Putri was a fashion student, beliau dah pernah jumpa Marga Alam and lots other fashion designer.. Jealous lah camniii. huhu. Nak suruh disponsor pun, kena jadi glamour dulu kan kan kan?? haha, kalau takk ,taklehlah ngidam nak guna khidmat mereka-mereka terkenal ni. Wahh, nangess lagi jum, nagis terharuu terhuru, plus bersukacita berdukacita (mood main potong the words sekarang ni).. haha.




P/s: Nak tengok Fifiey pakai kebaya jawa tak? Dulu dah pernah post dah, tapi takut kalian ada yang tertinggal nota-nota cinta Fifiey kirim and post kan sebelum ni. Bagi yang nak tengok, mai sini anak-anak, adik2, kakak abang, kakek nenek tercinta semua. Boleh tekan SINI. Pusi cinta tu tau puisi cinta, Jangan sebar-sebarkan, malu Fifiey;') Ehehehehe.. Sebarkan untuk kekasih hati anda ye... One more thing to say, akan Fifiey upate more about this (busana kebaya) soon! Thanks lots people yang membeliakkan mata membaca entry-entry Fifiey yang sering membebel ini and yang mana-mana yang ingin menjoinkan diri dalam LOVE & DREAMS please pass your workout to me tru comment box for the entry. It is available until the end of February:) Jangan malu-malu jangan segan-segan ok!:)


Last but not least:



Haa, yang ni pun kebaya/batik jawa. Modelnya adalah yang tuan empunya rekaan juga, kakak Fifiey, Kak Putri! Busana macamni agak-agak sopan dan elegan serta berketrampilan menarik untuk menghadiri acara-acara di keraton/ataupun majlis-majlis lainnya! Waktu ni usia beliau baru menjangkau 18/19 untuk ke acara Festival keraton yang keika itu berlangsung di Solo. Seusia Fifiey sekarang lah. Sekarang beliau dah 25! Aduhai, bicara tentang solo, dulu saya pernah berjanji untuk bercerita tentang tempat dan budayanya kan? Sabar menunggu....... ok? hehe....



Terima kasih ayam mc'D, 
Lain kali read lah lagi.

Teruna idaman  admire diri,
Membaca beramal fulfil hati.



Lots of love,

Sunday, February 13, 2011

APPRECIATION

 Assalamualaikum and hi......


Apabila kita menghargai sesuatu mahupun seseorang, kita bisa mengungkap sudut rasa melalui pelbagai ekspresi gaya yang sebisanya membuatkan mereka yang lain juga tersenyum manis, bukan sinis. Dari sudut rasa, Fifiey menulis, dari ruang jiwa berkarya bebas, dari mental bersih dengan idea, dari sudut luhur yang meminatinya. Penghargaan itu wujud apabila kita menghargai dan dihargai itu wujud dengan adanya daya usaha. Maksud tersirat? Fikir-fikirkanlah.

Di sini, secara terbuka dan rasminya memang saya begitu menghargai setiap pengunjung blog yang memberi komen yang begitu positif. Pengunjung yang sentiasa memberi semangat untuk Fifiey terus berkarya tidak kira coretan tentang hidup mahupun coretan tentang kegemaran serta dirangkumi dengan info-info bebas yang kadangkala senang sekali ingin Fifiey kongsikan. Alhamdulillah, kalian menghargainya! Terima kasihkepada Encik Ben Ashaari atas memberi sedikit kupasan mengenai Blog Fifiey Lychee Maration. Itu suatu penghargaan yang begitu luar biasa bagi Fifiey. Terima kasih membawa berduyung-duyung pengunjung ke laman blog ini. Secara tak rasmi petang tadi, agak terkejut melihat angka pengunjung yang bagi saya agak  banyak, berbanding dengan hari-hari lainnya. Akan saya menjejaki blog anda sedikit demi sedikit. Insyallah saya akan kekalkan identiti dan kekreatifan blog ini.



 Terima Kasih Encik Ben atas penghargaan ini!


Blog Santai Bersama Ben Ashaari mula saya kenal apabila giatnya saya ber'facebooking'. Dari situlah mula mengenali nama, dan dari laman sosial itulah saya mengenali sosok seorang Ben Ashaari melalui perkembangan di blog nya! IKut punya ikut, banyak juga pengajaran dan tauladan serta didikan untuk berblog yang saya pelajari. Rupanya setelah kita seru berkongsi cerita dengan segenap insan yang ada, dengan IKHLAS tidak kira mengenali ataupun tidak, itu boleh dijadikan minat yang sungguh menakjubkan, namun harus diingat, aktiviti luar ataupun kegiatan lainnya juga harus seimbang demi kesihatan mental;) 



Lihat sahaja gaya santai Encik Ben Ashaari ataupun dikenali dengan Ben di kalangan bloggers! Beliau amat mementingkan aktiviti luar yang menyihatkan, maka tidak hairanlah dengan pencapaian beliau yang baru-baru ini segar tampil di laman majalah RAPI. Luarbiasa. Semoga Encik Ben terus maju jaya dalam dunia blog dan juga kerjaya dan senantiasa menjadi pendorong setia buat golongan remaja yang  baru lahirnya mereka dalam dunia blog seantaro dunia bisa baca ini! Insyallah. 


 Suatu angka yang bagi and biasa, namun bagi saya alhamdulllah luarbiasa!




Mungkin anda bisa lihat di awal tahun baru lepas, ada tercatat nota penghargaan buat semua yang loyal dan setia adanya mengikuti perkembangan blog ini. Terima kasih buat semua. Buat kalian yang belum melihat dan membacanya ada dirangkumi video di sini.  LIHAT DI SINI!!!  Sesungguhnya tanpa kalian siapalah saya. Tskk Tskk:') Terharu! Sumpah, saya hargai itu.



*********************



This formula is made by myself special for all bloggers!
A- Appreciation is needed to appreciate some people, something that have been appreciated us!

P- Posterity will grow well with the new polite blogger from now on to be more knowledgeable, power to get rid of cruelty in life.

P- Practice makes perfect! The old policy to build up all the walks of life doing great in whatever condition they are being. Try and try until you succeed. Once u failed, u can't be called as failure, but the failure there is called as chicken-hearted.

R- Roses are yours, so that you can bring it wherever you feel good and put the beautiful words on blogs like you smell good on roses because each of your words are your identity and your prayers!

E- Element of water, element of fire, element of wind and element of land.  Once you have those elements, you can called yourslef as human being, and once you are called as human beings, you must have the senses. So put all the good senses on your blog, expresiion it like the world are yours, then everyone can smile all day long they want!

C- Conscientious is needed to write a fact-academic article pertinent to the global issues! Don't write it roughly and make a experiment on it first!

I- Intelectual individu will grown up by writing a blog, and this is called as the real BLOGGER!

A- Assumption and atrocious always being issues on blog! Avoid from this people otherwise it will reflect badly on u, not the person that u wrote about! Being an astound that people could admire you for the entire of life!


T- Tranquility will be found until you are really put your sincerity on your writing and you can be so amazing just the way you are!

I- Illegal actions are now allowed in blogging world. Don't take risk people.


O- Open minded, easy going, have sense of humour, and loyal. That's what we need to be!


N- Names are everywhere. Then you can call yourself and got the title of THE BEST BLOGGER!





Lots of love,

Nge-date sama Tokoh Filem. Mantabb abizzz cuyyy!


BIG BOSS of the show, "LOVE & DREAMS"...xD



Valentine memang syok? I have no aswer fot it. Bulan Februari dah memang sinonim sangat untuk pasangan bercinta merayakan Hari Berkasih Sayang yang sepatutnya disambut hari-hari. Makanya dalam Islam mengharamkan Valentine's. Pokok pangkalnya kerana Islam adalah Agama yang sejahtera yang menginginkan setiap pasangan yang dicipta untuk saling berkasih sayang bukan sekadar hari ini, hari esok, namun tiap-tiap hari selagi bisa bernafas dan bukan hanya mencintai kekasih, malah segenap umat yang ada.


Ah tak mahu lah Fifiey bangkitkan isu Valentine's oleh kerana Fifiey tidak menyambutnya!  Seems everybody are eagerly waiting to celebrate it, but i'm not-,-  Daripada berimaginasi tidak tentu pasal, lebih baik kita bayangkan sesuatu yang boleh meriangkan hari-hari indah kita tidak kira bersama keluarga, teman-teman serta orang-orang di sekitar kita. Hargailah masa yang indah sementara ini sebelum sampai duka di hari esok.


Oh, pasti anda menjangkakan suatu yang luar biasa dengan melihat tajuk enrty pada kali ini. Nge-date sama tokoh filem? Atau erti lainnya, berdating, bertemu janji or get special meeting with somebody special like artist. Overall, after you are really tired physically, mentally, perhaps some of you had day dreaming to meet glamour artist, local or international, having candle light dinner or great vacation together, and although it just a simple meeting at a shed fulled of fruits, it will be like heaven enough, because had been all day long with an artist, a hot, eminent artist ever! And when the first time he/she's looking into your eyes romantically like knowing you well, loving you more, and saying, "I LOVE YOU" while sitting next to you, holding hands tightly, hugging warmly, feel the breathe and feeling like  love is always urs while the heartbeats are there! You can hear it! :') Mimpi oh mimpi.


Wah jauh meyimpang, but you know it just a dream that never or ever happen, but possibly to happen! Remind that dude;) Don't have doubt, just dreaming ok! Nobody's will stop from your dreaming except, you yourself jatuh katil or disimbah air sebab lambat bangun. Deep breath when such nice dream are stucked for all of a sudden. Why why why? Jangan sadarkan aku dari mimpi!:) That's a song from next, new generation artist, Fifiey Lychee. RFMLAO xD Who wanna date me? Book please. lol;D I turn to be a joker nowadays. It's ok lah as long as i got fun, enjoy, outgoing friends, like you, bloggers!!!


Lol ;D why artist? Because they are being such great role models to others. Since, kalian juga punya citarasa artis tersendiri, ok, here are some questions that you need to answer too, if interested to join answering this:)


1. Kalau anda diberi peluang untuk date dengan artis/ tokoh filem/ model ataupun yang jawatannya seangkatan dengan itu, siapakah orang itu? Tidak kiralah sama ada artis lokal ataupun internasional.


2. Sudah kenalpasti pasangan artis yang anda pilih? Jika ya, nyatakan kenapa anda memilih artis tersebut sebagai pasangan anda.


3. Sekarang pasangan artis anda itu telah setuju untuk bertemu dengan anda. Wah, pasti gembira danberbunga hati anda. Namun, masalahnya anda buntu dengan lokasi untuk anda nge-date nantinya. Cuba anda fikir dengan telus, di manakah lokasi paling sesuai untuk anda dan pasangan anda untuk bertatap mata, bercinta sebagai sepasang kekasih yang romantik?


4. Aduh, anda pasti buntu lagi ni mahu pakai apa untuk jalani date anda dengan begitu selesa, kelihatan mantap dan juga bergaya. Ya, pastinya tidak mahu kalah buat kedua-duanya perempuan, lelaki. Don't have cold feets people. You MUST look great compared to normal day! This is your special day! Cuba sahaja kalian padankan busana/pakaian yang sesuai dengan tema kasih-sayang kalian! Kira-kira pakaian tema apa yang kalian pilih?



I did ask my friends, then here is the answers from them. Actually, there's more other people i'd interviewed, but you know this is just little space to write. For those yang lainnya, i'll make a video journal;) So, hayati sajalah jawapan-jawapan mereka. This is not the midget , foolish anwers, but this is a fact, reality dreaming answers......Let's see people the true disclosuer! It will be so fun reading about love, love, love dreaming! For the lovelorn, you still can dream to date an artist;)





Dudi Saputra-  Mulawarman University Student

"Saya sih maunya sama Drew Barrymore,karena di setiap film2nya  saya suka sosoknya yg sederhana,memiliki kepribadian yg kuat,pantang menyerah,manis dan selalu senyum n tertawa kalau dia mendengarkan jokes dari tmn kencan prianya..walau tidak lucu,,hhe..
dimana??hmm,,di cafe yg cozy n sederhana aja cukup yg penting lokasinya cukup romantis,,hoho,,atau di amusement park jg menarik,,yg saya kenakan yah pakainan yg casual saja,,:D,,konsepnya,,hmm,,,yg simple saja yg penting chemistry nya dapat,hhe,,"












Ike Rhesita-  France Language, Universitas Of Yogyakarta student

"hmmm... siapa ya.. maybe I would like nge-date with Tom Cruise... b'coz he are hansom and smart.. so sexy man.. and eksis in this world,ha ha haaaa.. I would like nge date di sebuah restaurant mewah di Paris..dg pemandangan la tour eiffel.. with champagne and some eroupe's foods.. I will use gaun panjang berwarna ungu yg elegan dan sexy...simple but elegan.. and Tom cruise will use jas taxido hitam dg kemeja abu2, he will pick up me with his LIMO... "







Bram- Pelajar Perpajakan, Sekolah Tinggi Akutansi Negara

"ehmmm siap ya? angelina jolie. she's sexy and looks so smart. in france. i'll wear a nice suit.
candle light dinner, dear..."

 






Bella Jesti Hergihersia- Pelajar Ilmu Ekonomi, UNISBA (Universitas Islam Bandung)
"Aku maw nge-date sama artis dari korea Yoon shi Yoon, karena aa shi yoon (wkwkwkwwk) selain pintar akting dy jga bsa nyayi loh!! trus kepribadiaannya jga baik, care, humoris, and yg bikin melting senyuman maut nya!!!hhheee
lokasi ngedate-nya d pantai..hha
bju yg aku pakai apa aja (asal jgn bikini..hhaa) poko nya yg sopan dan pantas,
konsep nya...yg romantis, tp ga terlalu formal bgt..
sambil yoon shi yoon nya nyanyi+main gitar buat aku...hhahahhaha
aaammmiiiinnnn......"


P/s: I write this entry with love. Not only for today lah, but for the rest of life pun, i'll write for u, people with all my hearts;) Wait, i'm now listening to Symphony Cinta-Once. Ahh, merdu sangat. You should listen to it. Haa? Tak jumpa? Alahaii, don't be too eccentric, benda simple jangan dibuat rumit! Google lah! Ok to the people yang nak join LOVE & DREAM, sila-sila jawab soalan-soalan yang tertera:* What u should do is Give the title -"LOVE & DREAM BY FIFIEY LYCHEE MARATION" and write a short journal based on 4 questions above. Happy writing dearies!


P/s/s: Kepada people who'd been interviewed by me, so thanks to all of u. Kalian memang kerenn!!! Love u guys most most most:') Makasyehhh yaaa!


Lots of love,


Saturday, February 12, 2011

WARKAH BUAT KAKANDA.....

Assalamualaikum buat kakanda,


Aku khabarkan kepada burung supaya dia sampaikan berita usang ini kepada kau. Mungkin tanggalnya lewat beerapa detik jam berlalu, namun, masih aku ingin mengirimkannya dengan ikhlas dan seadanya! Pesanku, jangan kau titis air mata rindu mahupun terkenangkan kenagan lalu yang ku ungkitkan di warkah ini. Aku tidak mahu lagi melihat ada di antara kita menangis tanpa lagu. Buruk rupanya! Kan masing-masing sudah dewasa. Bangkit. Itu yang aku mahu!



Image: Sumber dari facebook Raja Tengku Putri Anis.


Kalau 22 tahun lampau kau dilahirkan dengan begitu sihat walafiat, dengan berat mencecah 4 kg, namun kini aku sangat yakin dan pasti kau telah mencecah 70 kg bukan? Bayi yang paling berat dikandung seorang bonda berbanding aku, kakanda serta adinda yang lainnya.  Disambut gah juga seperti seoreang putera raja nan kacak dilahirkan dan diturunkan ke bumi sahaja kau! Untung, perkiraan yang tidak juga penting, namun, tumbuhnya kau dewasa membuatkan si ibu mengandung dan si bapak mendidik berasa bangga! Seringkanlah membanggakan mereka seperti mana mereka juga terasa bangga dek wujudnya kau!


Hari ini genap usia kau 22 Tahun..Tidak tua, tidak juga muda, tapi kau sudah dewasa. 4 tahun jarak umurmu berbanding aku. Aku senang melihatmu tumbuh dewasa dengan sifat kematangan kau namun tetap juga masih ada kedegilan walaupun ia hanya secubit yang disangka. Jauh di sudut pandangan dan renunganku terimbau kisah dulu-dulu di waktu kita sama-sama membesar! Aku rindu itu. Sumpah! Mengusap air mata yang tidak terurai membuatkan aku yakni seolah mahu sahaja memutar waktu untuk kembali ke zaman itu, untuk mengubah segala peristiwa yang ada, namun itulah TAKDIR! Aku tidak mampu menolak, aku tidak punya kuasa keenam seperti mana yang lain bisa, aku hanya yang biasa-biasa yang hanya mampu berdoa yang terbaik buat semua!


Kau dulu-dulu anak yang baik, tidak juga aku kata sekarang jahat. Namun biasalah sifat remaja yang memberontak kadangkala membuatkan ibu atau bapa gusar melihat perubahan ke atas diri anaknya yang kadangkala melawan. Itu normal. Barulah digelar remaja. Berbicara tentang zaman kanak-kanak kau bersama aku dan kakanda serta adinda yang lain terlebih dahulu. i saat aku lahir, ketika itu kau baru berusia 4 tahun. dan aku yang waktu itu gebu dan mulus ketika usia setahun! Kata bonda, kau pernah membuatku jatuh dan terpaksa aku dijahit di kepala.berpuluh jahitan juga! Ngeri, tapi aku tidak tahu pun itu berlaku, mungkin waktu itu aku masih sangat kecil, tidak mengerti apa-apa. Untung sahaja diri aku tak bertukar jadi seorang yang lupa ingatan, kalau tidak, kau ku persalahkan. Sekadar gurauan sambil bergelak tawa. Namun, tidak pula jahitan itu terkesan sehingga kini.




Image: Kalau hari ini kau begitu kecil, sekarang dewasamu berjasalah pada tanah, pada api, pada air, pada bumi, dan pada manusia yang baik hatinya!



Masih ingat lagi, aku tidak suka mainan perempuan, yang aku suka adalah permainan lelaki, tapi bukan yang lasak seperti terjun di sungai, ataupun main di celahan bukit serta membaling-baling batu besar ke arah anak-anak gadis yang lalu, serta main panjat-panjat pokok segala macambukan aku senangnya sama LEGO yang bina bangunan tinggi-tinggi itu. Kalah ejurutera hebat! Ciptaanku memang kreatif. Andai sahaja ku bisa tunjukkan kepada kalian. Mainanku di rumah sahaja. Mungkin serius aku kataan, aku tidak seperti anak-anak seusiaku yang lain. Kawalan terhadap kami sangat ketat, itu bukan bermaksud dikongkong, namun kami sukanya sesuatu yang rapi. Jadi robotmu menjadi robotku juga, dan ketika permainan control aeroplane yang bisa terbang di udara itu wujud, ayahanda telah membeli itu buatmu. Kita main-main bersama. Oh, sunggu seru dan menyeronokkan. Begitu juga dengan control car. Pokoknya apaun yang terbaru di pasaran, kau pasti usaha untuk mendapatkannya! Aku juga turut tumpang main.Oh ya, kami suka juga sama yang tradisional. Kami main congkak, carroom, dan juga permainan kata seperti sahibba dan yang paling seru adalah saidina. Aku suka perhitungan begitu juga dengan kau kan? Ah, zaman kanak-kanak yang sentisa ada kebersamaan!


Kalau hal pemilihan pakaian, kata bonda kau dari kecil lagi senangnya bergaya terus walaupun hanya berada di rumah. Dari kecil sudah terbiasa dengan jazz, jeans, dan segala baju berjenama!jadi, aklau lihat perwatakan kau sekarang, memang ternyata itu semua benar! Ah kau, kalah artis Lihat saja aku, senangnya baju kurung, kalah dewi remaja masa kini;) Paling ga, gaun labuh seperti Madonna, keren!


Tahun 1996. Kau dapat adik baru. Aku juga. Putri Farra Arisha lahir. Alahai, dia cantik, putih gebu seperti yang lain juga! Genetik kita-kita mungkin;) Aku mulai rapat dengan adikku. Tidak lagi kau! Mungkin kerana kami sama-sama perempuan dan kau juga telah bertambah usianya, teman-teman seusiamu juga masih banyak. Namun,s ering juga kita semua bersantai bersama-sama. Malah hingg akini kita semua akrab!


Aku masih terbayang! Tersengih-sengih aku seorang. Bagai kera mendapat bunga. Bayangkan rupanya. Menghadap laptop usang pemberianmu ku terbayang! Masihkah kau ingat di waktu kita hanya menaiki basikal untuk ke tempat mengaji dan ketika itu aa anjing besr di sekitar-kitarnya. Ahh, kau Cina, kenapa pelihara anjing tapi melepaskannya tidak tentu hala! Kau tahu kami takut, tapi masih saja melepaskan anjing-anjing tersebut dan melalak ketika kami lalu di hadapan banglo besarmu! Uhh, anjing hitam yang menggerunkan. Aku trfikir kalau sahaja aku dikejar lagi bagaimana? sedangkan aku memakai baju kurung an bertudung manis, dan dayaku untuk berlari tak sekuat yang lain. Akui, aku lemah dalam sukan! Tapi aku tidak khuatir, aku kan bersama kau, abang! haha. Namun, ada juga anjing yang tersenyum manis kepada kami. Mungkin dia sudah kenal kami dan selalu melihat kami berjalan-jalan di sekitar situ! Aku dapat merasakan yang anjing putih itu suci! Mengaji. Suatu hal yang sangat menyeronokkan. Ingat lagi nama Tok Guru di tempat kami mengaji itu. Namanya Cik Mi. Aku naik basikal dengan kau dan ada lagi jiran kita yang iku mengaj di tempat yang sama. Seronok ramai-ramai. Namun, ketika itu aku baru berusia 8 tahun dan kau berusia 11tahun. Aku yang khatam terlebih awal. Aku gumbira,dan selang tak berapa lama dari itu, kau pun khatam, Bonda buatkan kita pulut kuning ayam panggang! Terbai yang pernah kami rasa. Khatam al-Quran! Sungguh suatu yang menggembirakan di awal usiaku 8 tahun:)



Kita bersekolah bersama. Aku tidak suka. Kerana setiap kali ada kakak senior yang minat kau, pasti aku yang jadi mangsa untuk mereka beramas mesra. Hipokrit. Aku dapat bezakan yang betul-betul ikhlas mahu berteman dan juga hanya mahu aku suka kerana mahukan kau! Ahh, anak monyet, jangan kailian jatuh cinta monyet, kerana kalian bukan monyet! Masih di bangku sekolah rendah ada hati nak mengorat! Kalau benar sekalipun, usahalah sendiri, kalian bukan mahu aku, kau mahu abang aku! Surat-surat cinta, bukan aku tak tahu, kau memang ramai peminat kan? Hari-hari dapat surat cinta. Terselit celah beg. Bonda pun tahu dan pernah baca. Haha, aku yang bongkarkan dan pecahkan rahsia. Ahh, jahatnya aku. Tapi kau tak kisah kan? Itu cerita lama. Relax lah, ramai peminat kau kena jual mahal, baru saham kau naik! Tapi tak pasal-pasal aku turut jadi famous, sebab kau masa tu hebat bola.Pemain untuk daerah.E Ye lah, sampai sekarang perempuan-perempuan minat kat pemain bola. Usha punya usha kan? h unfair, aku famous sebab aku pun bijak lah! Haha. One thing aku suka sekolh rendah sekali dengan kau, sebab aku boleh challenge kau dalam matematik. Hari-hari buat pop quiz di rumah, kira-kira tup tup aku yang menang! Hoorayy, memang dulu-dlu kau selalu menang, tapi since aku dah sekolah, aku lah yang menggondol sebagai juara. Tak dinafikan, masa kau sekolah rendah maths kau power! naik sekolah menengah je kantoi sikit dengan add maths kan? Apa-apalah, tapi sekarang kau dah jadi manusia. Aku doakan kesuksesan kau dalam business. Hebat!



Haa, bab makan, makin hari makin kau cerewet! Orang lain suka singgang ikan, kau memilih, tak suka itu semua. Nak daging , nak ayam hari-hari? haa, pi beli pasar, bak sini aku masakkan! Tapi aku tahu kau lebih pandai masak ar aku, tang tambah black paper, kau memang power! Best. Alahai, habis stu meja di kedai kau belanja orang setiap kali kau keluar lepak. Patutlah rezeki kau murah, sebab kau selalu bersedekah kalau kau ada rezeki lebih. Habis barang yang kau sayang kau bagi orang kan? Dari stoking bola, dari kasut bola yang mahal-mahal, dari jacket, dari bola adidas tu, semua kau nak kasi kawan-kawan kan? Kata kau, "alahh, apiq dah tak guna dah, bagi je lah orang." Ye, kau tak tumpah seorang penderma yang hebat! Rumah kebajikan masyarakat boleh minta kau sumbangkan jasa an bakti kalau perlu! Dan kalau tak tumpahnya kuah ke nasi, ke mana lagi kan? Ikut genetik siapa kira-kira? dari kecik lagi tak ubah macam wakil rakyat melawat kampung. Imej tersebut di waktu aku belum lahir. Kak putri usianya 6 tahun dan TPMH usia 4 tahun.


Image: Andai kau mahu capai tongkat di langit, capailah! Jangan lupa tunduk ke bumi sesekali!


Kalau yang tak kenal aku adik kau, dan kau abang aku, kalau kita keluar berdating pasti orang cakap, wehhh macho lahh pakwe kau fifiey, eh no no no, kami pasangan adik beradik yang hot ok! Dah termaktub itu. Kini masing-masing dah remaja. Foto di atas ketika itu aku masih  berusia 13 tahun tapi dah nampak macam sweet seventeen je-,- Muka cepat tua, nak buat macam mana kan.



Zaman remaja zaman yang paling dan harus untuk memperjuangkan. Kau suka mengikut teman-teman, Itu yang bonda ayahanda gusarkan! Takutnya pengaruh itu negatif. Kan malang tidak berbau, setelah bonda dapat tahu kau merokok, tak asal-pasal kena marah! Terkantoi. Aku diam je walaupun tahu kau merokok dalam tandas dulu-dulu. Sebab aku rasa anak-anak remaja baimya slow talk, makin marah-marah makin memberontak. Padahal, aku masih  budak-budak, namun pemikiran aku kalah orang dewsa. Itu dulu. Sekarang sejak kau sudah dewasa dan dapat berfikir yang mana baik dan buruk, memang seratus peratus kepercayaan ditaruhkan kembali! Jadi, jagalah kepercayaan tersebut.


Kau suka pecut kereta. Aku benci. Setiap kali naik kereta dengan kau, alamatnya terjatuh jantung aku ke bawah, ke lantai ke mana-mana. Eksiden yang aku khuatirkan. Nasib baik, belum pernah berlaku. Patuhilah undang-undang jalan raya. Ingat orang yang tersayang!


Tang suara? Kau bolehlah tahan. lemaknya ada, merdunya ada, jantannya ada. Nanti kalau ku punya banyak waktu, kita berkaroeke bersama-sama dengan yang lain juga! Pasti saat yangs seru. Terigat akan suatu perkara. Kalau dulu-dulu kita sambut ulangtahun bersama kerana jarak tanggalnya tak jauh beza. Kau 12 Februari, an aku 24 Feb. Keua-duanya dilahirkan dalam bulan Februari yang penuh cinta! Aku rindu nak tiup lilin dengan kau lah! Nanti jangan lupa kasi hadiah yang terbaik untuk aku buat tahun ini. Kan dah sweet 18:) Boleh aku request? Ahh, api bakalan tidak seru kalau aku yang request terlebih dahulu. Ikhlaskan sahaja lah!


Dengar kata kau dah tak sabar-sabar nak beristeri? Siapa gerangan bakal kakak ipar aku? Jangan langkah bendul, nanti jadi lurus bendul kena ikut isteri. Jangan , sila bersabar untuk buat sementara waktu Tunggu kakak dan abang kahwin dulu. Sabar itu separuh dari iman. Mana iman kalau tak sabar. Hari masih muda, malam tak lagi senja, kau punya puluhan tahun masih untuk melakukan niat suci tersebut. Tapi dah boleh mulai mencari bakal yang sesuai, bukan bakal yang terperap untuk dibuat pekasam sampai masam! Harap kau faham. Hidup, jodoh, ajal, maut, rezeki semua di tangan DIA. Kau usahalah yang terbaik. Gapai cit-cita kau dulu. Jadi orang yang lebih hebat!


Tadi, tengok foto birthday boy. Kau lah. Tapi tak ada kau di dalam album makan burger?  Apapun, aku ucapkan semoga maju jaya. Dapat banyak rezeki ke Hong Kong. Itu janji kau yang pasti ku tuntut! Cita-cita kau, pasti kau gengam, impian kau, pasti kau capai, angan-angan kau pasti direalitikan kerana aku tahu kau seorang yang kuat, hebat dan juga punya personaliti. Gapailah sebelum terlambat biar semua dapat merasainya! Jaga kesihatan dan yang penting kurangkan merokok. Lebih bagus kalau kau hentikan langsung. Semoga kau dilancarkan segala perjalanan dan liku-liku hidup yang menghantui seperti hantu malaon, semoga mereka yang membencimu akan lebih menyayangimu, semoga mereka yang mencemburuimu akan lebih bersikap terbuka dengan mu, dan setiap mereka yang mendoakan terbaik buatmu, bakalan mendapat rahmat yang melimph kali ganda ke atas mereka! Semoga kau menjadi yang terbaik di antara yang terbaik buat keluarga, nusa dan bangsa!


Image: Kau kini. Tiada kata melainkan doa, dan doa yang baik berasal dari perkataan yang baik. Kali ini ku ucapkan yang baik-baik moga segala impianmu, doamu didengari Tuhan! Gungungkanlah cita-cita, panjangkanlah akal mengenggam angan, tumbuhkanlah cinta dan sayang supaya tiada dendam dan sengketa antara semua supaya impian terlaksana!


Salam kelahiran yang ke-22 - 
Tengku Putra Mohd Hussin


Lots of love,

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails